Boldogságóra felsősöknek 

2024.11.01

Amíg alsó tagozatban a boldogságóra fókusza az érzelmek felismerése, kifejezése,  a családtagokhoz való érzelmi kapcsolódás lehet, a felső tagozatban nehezebben található meg a fókusz. Mivel a boldogság órákat felső tagozatban is fontosnak tartom, ezért a felsős tanároknak szedtem össze néhány ötletet. 

A pozitív pszichológia fontos része az erősségek tudatosítása. Ehhez használhatod a Mental Focus erősség kártyáit, vagy készíthetsz is magadnak ilyet. Dolgozhatsz kiscsoportokban. De akár kiválogatsz az osztályod szempontjából 6-7 fontos erősséget. Ezeket szétosztva leteszed a földre és megkéred a diákokat, hogy ahhoz álljanak oda, amelyikben a megerősebbek. Majd aztán oda, amelyikben fejlődni szeretnének. Az ilyen odaállós játékok azért szerencsések, mert mindenki látja, és tudnak egymásra reflektálni. S végül lehet egymáshoz kéréseket megfogalmazni. Én szívesebben alkalmazom a Clifton-féle erősség modellt, sajnos ezzel kapcsolatban kevés anyag található magyarul, de szívesen elküldöm a listát. 

Másik fontos készség, hogy tudjunk egymásnak pozitív visszajelzéseket adni. Ehhez a mondatkezdő játékot szoktam használni. Azt szeretem benned....Az tetszik, hogy.....Nagyra értékelem azt, hogy......, Ezt lehet, egy körben ülős órakezdő játékként is. Mond egy támogató mondatot és akinek mondja, annak a helyére ül. Én mivel egész órai foglalkozásokat vezetek, így körbe ültetem a diákokat. Viszont, ha csak egy tanóra kezdő játékaként vezet ezt be, akkor lehet egymás helyére ülős játékként is kezelni. Aztán a tanítás kezdésével, visszaülhetnek a helyükre. 

Érdemeink elismerése játék: Egy 20 évvel későbbi osztálytalálkozón vagyunk, mindeki jön, megy, találkozik a többiekkel. Jaj, de rég láttalak.....Emlékszem rá, hogy ...... jó.voltál....., Tanárként itt fontos engedni, hogy mászkáljanak a térben, a zsibongást is el kell viselni, mert éppen ez a gyakorlat lényege, a szabad találkozás.  A beszélgetésnek pár mondatban arra kell utalnia, hogy a másik miben volt sikeres, vagy jó. 

Képzeletbeli sziget: van egy alapsablon, amit megmutatunk az osztálynak. Rajzolják meg a saját szigetüket kiscsoportban. Unalom völgye, bosszúság vulkán, kiközösítés mocsara. Érdekes képek születhetnek az osztályról. 



Megküzdés kerék: Sokszor azt várjuk a gyerekektől, hogy ne legyenek indulatosak. Viszont ugyanannyira fontos megmutatni az utat, hogyan transzformálják át az indulataikat. Van aki kiéli a sportban, van aki rajzban, mások zenét hallgatnak.  S mások szublimálják valamiféle alkotásban. Elkészíthetik a saját megküzdéskereküket. 




Eszközök, amiket érdemes tanárként is beszerezni


Erősségkártya



Képek és mondatkezdések: 

https://nemcsakkartya.hu/termek/hogy-vagy-1-kartyak-dobozban/

Beszélgetésindító kártya: 


https://bookline.hu/product/home.action?_v=Orvos_Toth_Noemi_Varazslatos_beszelgete&type=22&id=351934&gclid=Cj0KCQiAz6q-BhCfARIsAOezPxlaceS7RofGBwpqlEoe_q3gnYosza5R6vQspaNl5VsUyWA07h63JBsaAv2eEALw_wcB

Fantázia, érzelmek, hangulatok:

Dixit kártyák 






© 2023 Kóródi Anikó. Iskolapszichológia
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el